dinsdag 5 maart 2019

5893. Nummer 6 : Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker


Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Hoe word ik in 8 etappes een nog betere leraar?
Ivo Mijland
Uitgeverij: Quirijn/Oirschot
2018
Aantal bladzijden: 129
ISBN 978 90 79596 46 1
Prijs: 12,34 euro

Wat claimt de cover ?
Dit boek gaat niet over leuk doen maar over leuk zijn. Het gaat over elkaar leuk vinden om je samen te kunnen ontwikkelen. 
Het moeilijke leuk …. Het leuk die gaat over je attitude, je zijn.
Dit boek helpt je die vorm van leuk in 8 stappen onder de knie te krijgen.

Over de schrijver(s) :                                                                              
Ivo Mijland is chronisch vrolijk. In plaats van zijn eerste keuze (Cabaretier) werd hij leraar. Later ook trainer, coach en opleider.
Later kwam het cabaret erbij. Om op een leuke manier het onderwijs wakker te schudden.

Eerste indruk :
Een boek met een schrikeffect. Want de cover lijkt op de beruchte blauwe envelop. 
De titel is ook een omkering van de slogan van de belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”
Een niet zo’n dik boekje met foto’s en tekst met een leuke prijs. De foto’s voegen weinig toe.
Ben benieuwd naar de inhoud. Zal ik het “leuk” vinden?

Recensie :
Het voorwoord is door niemand minder dan Berthold Gunster (hij van “Omdenken”) geschreven. Hij stelt dat leuke leraren blije mensen zijn die van hun leerlingen en van hun vak houden. En door de natuurlijke wederkerigheid vinden de leerlingen hen ook weer leuk. 

Het boek is opgebouwd als een wielerronde: proloog – 8 etappes en een epiloog.
Leren is voor de schrijver het proces waarin jonge mensen en volwassenen elkaar ontmoeten om in deze ontmoetingen van elkaar te leren.
Leuk is geen einddoel maar een middel. Het einddoel is namelijk altijd goed onderwijs.
Een leuke les is geen trucje om kinderen zoet te houden. Een leuke les is een les waarin je aantoont dat het leuk is om nieuwe dingen te leren.

Etappe 1: Laat leerlingen zich welkom voelen
De link met fietsen wordt in deze etappe gelegd door de vergelijking van het klaslokaal met een fietsenwinkel.
De verkoper (leerkracht) voelt zich thuis in zijn domein en zal alles op alles zetten om de klanten een goed gevoel te geven. Ze voelen zich welkom en zijn meer bereid te kopen (leren)

Etappe 2: Formeer je team
Een ploegleider (leerkracht) moet het beste uit zijn team (leerlingen) halen.
Als leerkracht moet je oog hebben voor de groepsprocessen. Deze processen hebben namelijk invloed op hoe “leuk” het wordt.
Je invloed hierop moet je aan het begin al inzetten: “Je moet het ijzer smeden als het koud is.”
De schrijver legt ook hier de link tussen de groepsprocessen in een wielerploeg en een groep kinderen. Dat doet hij praktisch met veel tips en handreikingen.
Deze etappe eindigt, zoals iedere etappe in dit boek, met vragen aan jou (training)

Etappe 3: We gaan juichen
Over complimenten en aandacht geven. 
Mensen (en dus ook leerkrachten) hebben de neiging hun aandacht vooral te richten op de negatieve dingen.
We verliezen het vermogen positieve aandacht te geven. Kleine kinderen hebben het nog en pubers verliezen het door de negatieve aandacht die ze krijgen.
Wees je dus al leerkracht bewust hoe je omgang met aandacht voorleeft.

Etappe 4: Snot voor de ogen
Als we zoeken naar oorzaken voor ongemotiveerd gedrag zoeken we doorgaans, als leerkracht, de oorzaak buien onszelf.
Zou het kunnen dat ze wel gemotiveerd zijn maar dat niet laten zien binnen het huidige systeem?
Als een les de 5 V’s bevat is de kans op gemotiveerde deelname groter: Voeding, Vermaak, Veiligheid, Verbinding en Vooruitgang. 

Etappe 5: Geef ze goesting
Kinderen leren graag nieuwe dingen. Mits de verpakking klopt.
Zorg dat je niet alleen de hele dag informatie aan het zenden bent, maar dat leerlingen ook een eigen inbreng kunnen hebben. 
Vergeet daarbij niet aandacht te besteden aan de plattegrond van je klas. 

Etappe 6: Fiets aan de wilgen
Zelfs als je alles op alles zet kan het zijn dat de leerling in zijn oude, mopperende, ongemotiveerde houding blijft hangen. Ze weten dan niet hoe ze met nieuwe situaties om moeten gaan. De oude houding voelt veilig.
Met de juiste vragen kun je deze weerstand breken.

Etappe 7: Beren op de weg
Bureaucratie in het onderwijs is een enorme beer op de weg. Hij belemmert ons vaak.
Omdenken is zaken als een feit accepteren in plaats van ertegen te vechten. Vanuit die acceptatie ga je het “probleem” te lijf.
Ga eens “meestribbelen”: doen wat je gevraagd wordt, maar achter de schermen de echt belangrijke dingen doen. Dat voelt wellicht als toegeven, maar is soms de beste weg.
En anders is ontregelen ook een prima optie.

Etappe 8: Lekke ketting
Bij elke gedragsverandering ligt sabotage op de loer: het zie-je-wel-isme viert hoogtij. (“Zie je wel dat het niet werkt.”)
Een zie-je-wel-ist heeft de neiging te zoeken naar zaken die bevestigen dat het allemaal wel niet zal werken. En die vindt hij dan ook.
Met een simpel stappenplan is een zie-je-wel-ist te veranderen in een positief-ist.

Conclusie :
Een leuk boek. Leuk zoals de schrijver het bedoelt: je gaat eens op een andere manier naar de zaken kijken. Je krijgt handreikingen om de leerlingen leren leuk te laten vinden.
Wat ik zeker meeneem is “meestribbelen”. 
Een positieve wind (liefst wind mee om in wielertermen te blijven) kan ook eens geen kwaad.
Eigenlijk een “leuk” cadeauboek voor de leerkracht die alles al heeft. Voor een leuke prijs.

Bertus Meijer
Januari 2019


Geen opmerkingen:

Een reactie posten